Onze nieuwsbrief ‘Ruimtelijke ordening in tijden van corona’ is uit! Lees hem hier.
adviseurs in ruimtelijke ontwikkeling
Onze nieuwsbrief ‘Ruimtelijke ordening in tijden van corona’ is uit! Lees hem hier.
De voormalige locatie van Rijn IJssel in Wageningen – Marijkeweg 20 – is verkocht! Dat is goed nieuws, want in de aanloop hier naartoe hebben wij samen met Rijn IJssel gewerkt aan het opstellen van ruimtelijke randvoorwaarden voor deze plek. Die maken het nu mogelijk dat de nieuwe eigenaar Plegt-Vos hier zijn plannen kan verwezenlijken om er ongeveer 350 studentenwoningen te gaan realiseren.
We stelden een stedenbouwkundig ontwikkelkader op, waarbij we samen met omwonenden nadachten over de inhoud van het beeldkwaliteitsplan. Vervolgens hebben we het bestemmingsplan met bijbehorende haalbaarheidsonderzoeken verzorgd. Het ontwerp bestemmingsplan ‘Marijkeweg 20, Wageningen’ ligt nu ter inzage.
Met het prachtige lenteweer van de afgelopen weken zijn niet alleen alle dieren uit hun winterrust gekomen, maar ook de ecologen van SAB. Zij mogen gelukkig weer naar buiten om allerlei veldonderzoeken uit te voeren. Naar steenuilen, rugstreeppadden, heikikkers, huismussen, marters, gierzwaluwen, vleermuizen, noem het maar op!
Veldwerkers
Met onze ecologen hebben we voldoende mankracht in huis om de meeste van onze veldbezoeken zelf uit te voeren. Alleen het vleermuisonderzoek, dat van half mei tot half juli uitgevoerd moet worden, is zo arbeidsintensief dat we handen te kort komen. Tijdens het vleermuisseizoen breiden we ons team daarom tijdelijk uit met extra veldwerkers. We kunnen rekenen op een mooie flexibele schil.
Veldwerk in tijden van corona
Onze ecologen voeren het veldwerk zodanig uit dat dit volledig past binnen de RIVM-maatregelen om de verspreiding van COVID-19 zoveel mogelijk te beperken. Ze komen ieder op eigen gelegenheid naar de onderzoekslocatie en houden gepaste afstand van opdrachtgevers en andere aanwezigen.
Wij zijn er weer helemaal klaar voor en kijken uit naar een mooi onderzoeksseizoen!
Met dat doel voor ogen werken we -samen met Over Morgen- in de Zuid-Hollandse gemeente Teylingen aan een centrumvisie voor drie dorpscentra. Aan de hand van thema’s als bereikbaarheid, parkeren, inrichting van de openbare ruimte, leegstand en horeca- en winkelaanbod buigen we ons over de toekomst van de centra van Sassenheim, Voorhout en Warmond. Samen met de gemeente, bewoners, ondernemers en andere organisaties.
Drie kernen
De drie dorpskernen van de gemeente Teylingen zijn heel verschillend. In Sassenheim komen mensen vanuit de hele regio winkelen. In de lange winkelstraat van Voorhout is veel horeca aanwezig en worden verder vooral dagelijkse boodschappen gedaan. En dan is er nog het historische, toeristische Warmond… Elke kern heeft zijn eigen kwaliteiten én verbeterpunten.
Iedereen aan boord
Hoe zorgen we voor aantrekkelijke centra, een goede leefbaarheid voor bewoners én optimale omstandigheden voor lokale ondernemers? Om deze vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, denken deze doelgroepen al vanaf de start van het proces mee. Dat doen we, samen met Over Morgen, op allerlei manieren. Op een online platform kan iedereen zijn ideeën en wensen delen. Speciaal voor de jongeren uit de gemeente is er een enquête gehouden. Om nog dieper op de materie in te gaan, zijn we in elke kern vier keer bijeengekomen met een visiegroep van bewoners en ondernemers. Op basis van alle input die we hebben gekregen, hebben we een concept centrumvisie opgesteld.
Invloed corona op het proces
In april 2020 zou de concept centrumvisie tijdens drie inloopbijeenkomsten worden gedeeld met alle belangstellenden. Vanwege de coronamaatregelen kan dit vooralsnog op de korte termijn niet doorgaan. Of dit op een later moment wel mogelijk is, hangt af van het verloop van de pandemie en de bijbehorende maatregelen. De gemeente onderzoekt momenteel op welke manier de centrumvisie toch aan iedereen beschikbaar gesteld kan worden, zodat mensen er hun zegje over kunnen doen. Ook bij SAB doen we inmiddels onze eerste ervaringen op met online participatiemogelijkheden.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de centrumvisie voor Teylingen? Neem dan contact op met Frank Maas.
De krantenkoppen worden al weken gedomineerd door het corona virus en de gevolgen daarvan voor onze samenleving. Wie op 2 april iets verder doorbladerde zag een klein – maar niet onbelangrijk – nieuwsbericht: “Omgevingswet uitgesteld vanwege coronavirus”. We leggen graag uit wat dit uitstel betekent voor uw plannen en welke kansen wij zien.
Uitstel door corona
De brief van minister Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer wond er geen doekjes om: door de ingrijpende maatregelen van het kabinet om het coronavirus onder controle te krijgen, is de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2021 niet langer haalbaar. Wie de ontwikkelingen rond de Omgevingswet al langer volgt, weet dat het virus zeker niet de enige reden is voor uitstel, maar eerder een dankbaar excuus. Hoe dan ook: uitstel is onvermijdelijk en een nieuwe datum voor inwerkingtreding kan nog niet gegeven worden.
Uitstel met één jaar lijkt reëel, maar het is niet uitgesloten dat de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet nog verder naar achteren wordt geschoven. Zodra een nieuwe datum bekend is, communiceren wij dit uiteraard via de gebruikelijke kanalen, zodat u op de hoogte blijft. In de tussentijd is het belangrijk de extra tijd goed te benutten en vooral het momentum niet te verliezen; van uitstel komt geen afstel.
Lopende projecten
Het uitstellen van de Omgevingswet is van belang voor lopende projecten, die nu wat meer lucht krijgen. De druk om vóór 1 januari 2021 een ontwerpbestemmingsplan te publiceren is voorlopig van de ketel. Toch blijft het, met name voor ontwikkelende partijen, raadzaam om na te denken over toekomstige projecten. Benut deze extra tijd en voorkom dat er straks alsnog kort voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet knelpunten ontstaan. Wij adviseren u graag!
DSO
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) vormt het fundament van de nieuwe Omgevingswet. Op dit moment zijn er echter nog (te) veel vraagtekens bij dit DSO, zowel bij gemeenten, stedenbouwkundige bureaus als bij softwareleveranciers. Met name dat laatste baart zorgen en maakt pijnlijk duidelijk dat inwerkingtreding van de wet op 1 januari 2021 al langere tijd niet meer reëel was. Nu het uitstel definitief is, is het van groot belang het DSO zo snel mogelijk werkend te krijgen.
Ook SAB speelt hierbij een rol. Samen met andere stedenbouwkundige bureaus zijn wij nauw betrokken bij de ontwikkeling van het DSO. De komende tijd worden in opdracht van het Ministerie en de VNG enkele praktijkproeven opgestart, met als doel het DSO werkend te krijgen. Ook ons bureau is hierbij betrokken, omdat we ervan overtuigd zijn dat samenwerking met andere bureaus en softwareleveranciers noodzakelijk is om te komen tot een werkend DSO. Uiteraard houden we u op de hoogte van de voortgang.
Hoe nu verder
Het is op dit moment nog onvoorspelbaar hoe het coronavirus en alle bijbehorende maatregelen zich gaan ontwikkelen en hoe lang het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaat duren. Zoals het er nu naar uitziet volgt in mei een nieuwe datum voor inwerkingtreding. Wij volgen dit natuurlijk op de voet en adviseren onze opdrachtgevers voortdurend over de consequenties van het uitstel voor hun plannen. We begeleiden diverse gemeenten bij het opstellen van een omgevingsvisie en/of omgevingsplan en benutten de extra tijd alle partijen (nog) beter voor te bereiden om de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Voor meer informatie over de Omgevingswet kunt u contact opnemen met één van onze adviseurs.
Op 24 maart 2020 is het nieuwe stikstofregistratiesysteem (SSRS) in werking getreden. Nadat in mei 2019 het Programma Aanpak Stikstof (PAS) sneuvelde bij de Raad van State, lag de vergunningverlening voor bouw- en infrastructurele projecten grotendeels stil. Het nieuwe registratiesysteem moet de vergunningverlening voor woningbouwprojecten en zeven aangewezen infrastructurele projecten weer mogelijk maken.
Vrijgekomen ruimte
De Rijksoverheid heeft diverse stikstofreducerende maatregelen genomen, zoals de verlaging van de maximum snelheid op snelwegen. Dankzij deze maatregelen ontstaat depositieruimte (vrijgekomen ruimte), die in het nieuwe systeem wordt geregistreerd. 30% van deze ruimte moet ten goede komen aan de natuur. Het overige deel kan worden benut voor projecten waarbij stikstofruimte nodig is. Dit alles is vastgelegd in de ‘spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur’ ¹.
Eerste stappen met het nieuwe systeem
Tijdens de eerste twee weken na inwerkingtreding van het SSRS kon alleen depositieruimte worden gereserveerd voor woningbouwprojecten binnen de woondealregio’s (de vijf regio’s in Nederland waar de druk op de woningmarkt het grootst is). In de daaropvolgende 4 weken mochten woningbouwprojecten met een omvang van meer dan 100 woningen worden aangemeld. Vanaf 6 mei worden ook andere woningbouwprojecten, die niet zijn aangesloten op aardgas, in behandeling genomen. Aanvragen kunnen al wel eerder worden ingediend.
Hoe reserveer ik depositieruimte voor mijn project?
Aanspraak maken op depositieruimte kan door middel van een aanvraag voor een Natura 2000-vergunning bij Gedeputeerde Staten van de provincie en door middel van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bij de gemeente.
Om gebruik te kunnen maken van het SSRS moet de stikstofdepositie van het project worden berekend met AERIUS Calculator. Daarna kan een ecologische beoordeling nodig zijn. Blijkt uit de berekening (en eventuele beoordeling) dat het project geen significante gevolgen heeft voor een Natura 2000-gebied? Dan hoeft het project niet aangemeld te worden bij het stikstofregistratiesysteem. Wanneer significante effecten niet kunnen worden uitgesloten, kan het SSRS mogelijk uitkomst bieden.
Wie het eerst komt…
De vergunningaanvragen worden op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen. Wij houden bij al onze projecten nauwlettend in de gaten of een beroep op het stikstofregistratiesysteem aan de orde kan zijn en adviseren onze opdrachtgevers hier voortdurend over.
Heeft u vragen over het nieuwe stikstofregistratiesysteem? Dan kunt u contact opnemen met Chris Rodoe. Wij adviseren u graag.
¹ formeel: Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 13 maart 2020, nr. WJZ/ 72948, tot wijziging van de Regeling natuurbescherming
Hoe doen we dat?
In deze tijd van thuis blijven ervaren wij hoe waardevol online communicatie is. Ondanks de coronacrisis zorgen wij dat onze projecten en participatieprocessen zo veel mogelijk doorgang kunnen vinden. Dat doen we in de vorm van online participatieplatformen! Met o.a. ingesproken presentatievideo’s, online vragenlijsten en enquêtes, websites en social media bereiken wij bewoners, geïnteresseerden en andere belanghebbenden om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren. De eerste digitale bijeenkomsten hebben al plaatsgevonden.
Geïnteresseerd?
Wilt u meer weten over online participatiemogelijkheden? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.
Net als veel andere bedrijven volgen wij de ontwikkelingen rond COVID-19 op de voet. Daarbij volgen wij de richtlijnen van het RIVM. Onze medewerkers werken daarom vanaf vandaag zo veel mogelijk vanuit huis.
Uiteraard doen wij – binnen onze mogelijkheden – ons uiterste best onze werkzaamheden voort te zetten, zodat uw projecten geen vertraging oplopen. De uitvoering van geplande afspraken wordt in overleg met u bepaald. De projectleiders nemen daarover contact met u op.
Bij vragen kunt u ons per e-mail of op de 06-nummers van onze medewerkers bereiken. Deze vindt u op onze website: https://www.sab.nl/sab-team/. Bel hen gerust voor alle vragen.
Een team van ecologen en landschapsarchitecten werkt in de komende maanden aan een natuurvisie voor het buitengebied van de gemeente Geldrop-Mierlo. Een opgave waar we onlangs vol enthousiasme mee zijn gestart! We doen dat door middel van een bureaustudie en diverse veldbezoeken.
De gemeente Geldrop-Mierlo heeft rondom de kernen een afwisselend en groen buitengebied. Bos- en heidegebied scheidt de bebouwing van Geldrop en Mierlo van elkaar, door Geldrop loopt het beekdal van de kleine Dommel en rondom de kernen is plaatselijk een mooi, kleinschalig cultuurlandschap aanwezig. Enerzijds spelen er binnen de gemeente verschillende ruimtelijke ontwikkelingen waardoor er behoefte is aan meer informatie over de natuurwaarden. De natuurvisie die wij nu opstellen gaat daar inzicht in geven. Daarnaast zal de visie in de toekomst als input dienen voor de omgevingsvisie.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een van onze ecologen.
Voor drie prachtige locaties van ROC Rijn IJssel in Arnhem maken wij samen met de buurtbewoners een ontwikkelkader. Daarin geven we stedenbouwkundige randvoorwaarden en bieden we inspiratie voor de toekomstige ontwikkeling van deze locaties. En dat is nodig, want Rijn IJssel zal haar panden op deze plekken gaan verlaten, waardoor de terreinen beschikbaar komen voor herontwikkeling. We vinden het een eer om zo ons steentje bij te dragen aan de ruimtelijke ontwikkeling van onze thuisbasis Arnhem.
Rijn IJssel werkt aan toekomstbestendige onderwijshuisvesting en concentreert daarmee veel van haar activiteiten op de Velpercampus, het voormaligeAKZONobel terrein in Arnhem. Dat heeft als consequentie dat onder meer de locaties aan de Thorbeckestraat, Veluwestraat en Zijpendaalseweg afgestoten zullen worden. En dat gebeurt niet zomaar, want, zo zegt Rijn IJssel: “wij hebben tientallen jaren van deze locaties gebruik mogen maken, dus willen we graag op een plezierige en constructieve manier vertrekken. Dat doen we als goede buur. We gaan samen met omwonenden en belanghebbenden op zoek naar een nieuwe toekomst voor deze locaties”. SAB heeft opdracht gekregen om samen met ‘de buren’ aan de slag te gaan. Wat een leuke uitdaging vinden we dat!
Voor iedere locatie spreken we op diverse momenten met een klankbordgroep waarin buurtbewoners en belanghebbenden vertegenwoordigd zijn. Samen gaan we op zoek naar de essentie van de plekken. Hoe gebruiken buurtbewoners dit gebied nu? Wat zien zij hier in de toekomst graag? Welke functies en ontwikkelingen zijn mogelijk en binnen welk kader? Waar op de ene locatie een stedelijk programma wenselijk is, vinden omwonenden van een andere locatie het bosrijke karakter van het gebied juist het belangrijkste vertrekpunt. Dat maakt elk van de drie locaties uniek en geeft ons inspiratie voor de plannen.
We hebben de drie klankbordgroepen al ontmoet en vinden het leuk te merken dat er veel ideeën leven en er een grote betrokkenheid is. Met in totaal drie workshops met de klankbordgroep per locatie – en een terugkoppeling aan de hele buurt – werken we toe naar een ontwikkelkader waarin we de ruimtelijke randvoorwaarden voor de ontwikkeling en de beoogde sfeer van de openbare ruimte en de bebouwing voor iedere locatie vastleggen. De ambitie is om voor de zomer van 2020 samen met de buurt (concept) ontwikkelkaders opgesteld te hebben. Deze dienen straks als basis voor de nieuwe bestemmingsplannen voor de locaties.
Om de plannen die we nu maken een stevige basis mee te geven, voeren we in een vroeg stadium al enkele (milieu)onderzoeken uit, bijvoorbeeld op het gebied van natuur en bedrijven- en milieuzonering. De verschillende onderzoeken zijn dan niet alleen tijdig beschikbaar – en dat is belangrijk, want aanvullend onderzoek naar beschermde diersoorten is bijvoorbeeld sterk seizoensgebonden en kan daardoor een lange doorlooptijd hebben – het zorgt er ook voor dat we de informatie die uit de verschillende onderzoeken voortvloeit, kunnen meenemen in het ontwerpproces. Daarmee kunnen we haalbare plannen maken.
T 020 – 520 64 00 (Amsterdam)
T 026 – 357 69 11 (Arnhem)
E info@sab.nl
gevestigd in het INIT
unit 331b
Jacob Bontiusplaats 9
1018 LL Amsterdam
Frombergdwarsstraat 54
6814 DZ Arnhem
De website van SAB maakt gebruik van functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wanneer u op accepteer alles klikt, geeft u toestemming om al onze cookies te plaatsen.
Privacyverklaring | Sluiten