In opdracht van gemeente Oost Gelre mogen we aan de slag met een mooi project: het opstellen van een schetsontwerp voor een Integraal Educatief Kindcentrum (IEKC) in Lichtenvoorde.
Herbestemming St. Ludgerusschool
In een eerder opgestelde locatiestudie kwam de locatie van de huidige St. Ludgerusschool in Lichtenvoorde naar voren als voorkeurslocatie. We onderzoeken of het mogelijk is om de bestaande school, een gebouw uit de jaren ’50 met een aanzienlijke cultuurhistorische waarde, te herbestemmen. Het schetsontwerp zal laten zien op welke manier deze locatie plaats kan bieden aan een centrum voor (speciaal) onderwijs voor kinderen van 0-13 jaar, een crèche en voor- en naschoolse opvang. Het nieuwe kindcentrum zal straks namelijk door zo’n 400 kinderen gebruikt worden. Dat vraagt om slimme oplossingen voor bijvoorbeeld het (fiets)parkeren en de ontsluiting.
Participatie als basis
De buurtbewoners en de vertegenwoordigers van de speeltuin denken actief mee tijdens het ontwerpproces. Zij vormen een zogenoemde ‘beginspraakgroep’. Begin mei liepen we met deze groep door het plangebied en maakten we maquettes om te zien welke mogelijkheden er zijn. In mei en juni volgen nog verschillende avonden waarop we samen met de beginspraakgroep verschillende varianten zullen bespreken en uitwerken. Dit helpt ons om het uiteindelijke schetsontwerp op te stellen. We verwachten dat de actieve betrokkenheid van de beginspraakgroep leidt tot een breed draagvlak voor het schetsontwerp vanuit de buurt.
Tijdig aandacht voor ecologie en akoestiek
Al tijdens het opstellen van het schetsontwerp voeren we een quickscan natuur en een akoestisch onderzoek uit. Hierin onderzoeken we respectievelijk de aanwezige flora en fauna in en om het plangebied en de impact van mogelijke geluidsoverlast van spelende kinderen. Door al vroeg in het proces aandacht te schenken aan deze aspecten, kunnen we de uitkomsten meenemen in het ontwerp. Daarnaast zorgen we er met deze aanpak voor dat eventuele vervolgonderzoeken voor flora en fauna tijdig uitgezet kunnen worden. Zo dragen we bij aan een efficiënt verloop van het planproces.