sab
adviseurs in
ruimtelijke
ontwikkeling

SAB

adviseurs in ruimtelijke ontwikkeling

  • Home
  • Bureau
    • Profiel
    • Team
      • Edwin Harleman
      • Arnold Meijer
      • Lotte van Veldhuizen
      • Jitske van Dijk
      • Vera Hetem
      • Chris Rodoe
      • Karel Raats
      • Bente Kramer
      • Lara de Graaf
      • Frank Maas
      • Corinne Schutte
      • Tim Zomerdijk
      • Wout Velthof
      • Danny Jonkman
      • Joost Huibers
      • Sophie de Wringer
      • Andor Keur
      • Aimeric Billet
      • Madelon Jansen
      • Simon Nanning
      • Rens Menting
      • Carola de Ries
      • Alma Sletering
      • Joris Jilesen
      • Iris Baijens
      • Kees Konings
      • Erik Zwartkruis
      • Indira Žuljević
      • Demi van Hooff
      • Chantal Jacobs
      • Eline Weterings
      • Ruud van Noord
      • Anne Mensinga
      • Laura Strackx
      • Indira Žuljević
      • Danny Jonkman
      • Anne Mensinga
      • Marija Satibaldijva
      • Demi van Hooff
      • Kees Konings
      • Wim Lavooij
      • Ronald Reitsma
    • Vacatures
      • Vacature senior planoloog
      • Vacature adviseur energietransitie en klimaatadaptatie
  • Diensten
    • Planologie
    • Ontwerp
    • Juridisch advies
    • Klimaatadaptatie en energietransitie
    • Onderzoek
    • Proces- en projectmanagement
  • Projecten
    • Alle projecten
    •  
    • Bedrijvigheid
    • Bestemmingsplan
    • Duurzaamheid
    • Infrastructuur
    • Landelijk gebied
    • Landschap
    • Maatschappelijk
    • Omgevingswet
    • Openbare ruimte
    • Recreatie
    • Stedenbouw
    • Transformatie
    • Water
    • Zorg
  • Nieuws
    • Nieuwsberichten
      • BREEAM-NL certificering zorgplein Sanoforum
      • Waterboulevard Maaspark Well
      • Kennismiddag Omgevingswet
      • De Ladder in de steigers
      • De Steenen Poort, Houten
      • Stadsdiagonaal Zutphen krijgt vorm
      • Zo mooi wordt het Prinses Maxima Centrum!
      • Opening Stadsdiagonaal in Zutphen
      • Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal
      • Kennismiddag Wet natuurbescherming
      • Omgevingsplan landelijk gebied Zutphen
      • SAB werkt mee aan ‘Leuk om te leren’
      • Artikel over Stadsdiagonaal
      • Demografische Effectrapportage
      • SAB ontwerpt bijzonder stadsbalkon Zutphen
      • SAB wint aanbesteding Saronix en Lookwartier
      • Actualiseringsplicht wordt afgeschaft
      • Onderzoeksseizoen flora en fauna gestart
      • Co-creatie van ontwerp dorpsplein Noordwijkerhout
      • SAB maakt schetsontwerp IEKC Lichtenvoorde
      • Nieuwe verplichtingen herziening m.e.r.-richtlijn
      • Kennismiddagen Omgevingswet
      • SAB levert winnend ontwerp Slotgraven
      • Ontwerp Springersplein in Gouda klaar voor uitvoering
      • Raad Rhenen stelt parkeerplan vast
      • Prinses Máxima Centrum opgeleverd
      • Stadsbalkon in Zutphen krijgt vorm
      • Bestemmingsplannen Groote Haar onherroepelijk
      • Maak kennis met: Arnold Meijer, stedenbouwkundige van nature
      • Bouw Dorrestijnplantsoen in Heelsum kan beginnen
      • Vooraf m.e.r.-besluit nodig bij veel ruimtelijke plannen
      • Impuls voor herontwikkeling recreatiecentrum Brummen
      • Woningbouwontwikkeling Lopik Oost
      • Bureauexcursie Valencia
      • Gelderse inpassingsplannen Natura 2000-gebieden vastgesteld
      • Ervaringen met de aanmeldingsnotitie m.e.r.
      • Gemeentelijke bijdrage aan energietransitie
      • Eerste ideeën voor een nieuw activiteitenplein in Lichtenvoorde
      • Maak kennis met: Chris Rodoe, milieuplanoloog
      • Recreatief Knooppunt ’t Waal
      • Een PAS op de plaats?
      • Centrumvisie Hoevelaken: samen aan zet!
      • Regio van de Toekomst: Arnhem – Nijmegen – Foodvalley
      • Oorlogsmonument Achterveld onthuld
      • Spelregelkaart en inspiratieboek voor woongebied De Pas in Elst
      • Goed toeven in de Tichelbeekse Waard bij Zutphen
      • Dorpsplein Noordwijkerhout genomineerd voor de Rijnlandse Architectuur Prijs 2019
      • De stikstofproblematiek
      • SAB project Tichelbeeksewaard in Blauwe Kamer
      • Trots op onze plannen voor Dijkkwartier Oost in Nijmegen
      • Starterswoningen in een voormalige school in Vroomshoop
      • Ontwikkelkaders voor drie prachtige locaties in Arnhem
      • Word jij onze nieuwe collega?
      • Natuurvisie buitengebied Geldrop-Mierlo
      • SAB werkt vanuit huis
      • Stikstof-update: het SSRS
      • Online participatiemogelijkheden
      • Omgevingswet uitgesteld; wat nu?
      • Centrumvisie Teylingen
      • Veldonderzoeken van start
      • Nieuw perspectief voor Rijn IJssel-locatie in Wageningen
      • Beeldverhaal Johannes Aupingkwartier
      • Wereldmilieudag
      • Advies Meten en Berekenen Stikstof
      • Reactie van minister op eindadvies
      • Vacature ervaren milieuplanoloog
      • Vacature Adviseur industrielawaai
      • Omgevingsvisie in de praktijk
      • Adviseur duurzaamheid en klimaatadaptatie
      • Omgevingswet en planschade
      • Operatie heikikker
      • Afwijken van het plan? Zo gaat dat straks
      • Gemeentelijke energietransitie in de praktijk
      • Aankondiging: nieuwe release Aerius
      • Stedenbouwkundig plan Doonheide II in Gemert
      • Mediterraanse nachtgeluiden in Nederland
      • Vacature stedenbouwkundige
      • Stikstofdepositie en de wet, een ongemakkelijk gevoel
      • SAB geeft gastles bij LeukOmteLeren
      • Klimaatdreiging? Deze kansen zien wij
      • Quick scan klimaatadaptatie
      • Energietransitie in 6 stappen
      • Leve de biodiversiteit!
      • Duurzaamheid in de Omgevingswet
      • Bestemmingsplan Energielandgoed Wells Meer
      • Amfibie excursie
      • Vacature ondernemende directeur / senior adviseur
      • Einde stikstofproblemen bouw in zicht?
      • Nieuw perspectief voor schoollocaties in Arnhem
      • Tweehonderd nieuwe woningen voor Winterswijk
      • Omgevingsplan Landelijk Gebied Zutphen ligt ter inzage
      • Gierzwaluwen: hoe kunnen we van ze blijven genieten?
      • Maak kennis met onze Toolbox natuurinclusief
      • Waterberging op een bestaand bedrijventerrein
      • Gemeenteraad van Brummen enthousiast over start omgevingsvisie
      • Vacature adviseur energietransitie en klimaatadaptatie
      • Wij verwelkomen Joris
      • Wageningen herstelt stadsgracht in ere
      • Alma Sletering 12,5 jaar in dienst bij SAB
      • Structuurvisie voor het Horapark in Ede
      • Wij verwelkomen Erik, Simon en Willem
      • Jumbo supermarkt Goor is mooiste van Nederland
      • College positief over herstructureringsplan Industriepark
      • Start uitbreiding Lopikerkapel
      • Eindelijk alles onder één dak
      • Maak kennis met… Edwin Harleman
      • Missie: natuurinclusief
      • De toekomst van de Ladder
      • Klaar voor de start?
      • Nieuw jaar, nieuwe Aerius… dus nieuwe stikstofberekening?
      • Wij verwelkomen Camiel
      • Subsidie voor plannen Stadshaven Nijkerk
      • Interview in VG Visie Wintergasten
      • ‘Smilde Bruist!’ Een visie van en voor de Smildegers
      • Interview: De Rikker komt weer tot leven
      • Start met ontwerp woonwijk Varsseveld West
      • Doonheide-Noord II: een fijne, groene woonwijk
      • Hoe complexer, hoe beter
      • Vacature medior milieuplanoloog met planningsskills
    • Blog
      • Omgevingswet door Eerste Kamer: we zijn er bijna?
      • Omgevingswet uitgelicht: uitnodigingsplanologie
      • Bereikt Provincie Noord-Holland wat ze wil?
      • Wnb: groter draagvlak voor natuurbescherming?
      • Bestaand bebouwd gebied en de Ladder
      • Wat is gedegen locatie-onderzoek?
      • Participatie en de Omgevingswet
  • Contact
  •  
  • Aanvraagformulier offerte

Startsein voor nieuw gemeentehuis Buren

De vergunningen zijn onherroepelijk en de aannemingsovereenkomsten getekend. Daarmee is het officiële startsein gegeven: gemeente Buren krijgt een nieuw gemeentehuis! En wij bij SAB zijn trots dat we hier in de planfase aan mochten bijdragen. ...

Achter de schermen bij team Cultuurhistorie

Alleen als je weet wat er wás, kun je goede keuzes maken over wat er komt. Wist je dat we bij SAB steeds meer cultuurhistorisch onderzoek doen? Stedenbouwkundig ontwerpers Indira Žuljević en Demi van Hooff ...

Hoe is het om te werken als planoloog bij SAB? 9 vragen aan Erik Zwartkruis

Erik begon in 2021 bij SAB als starter. Inmiddels heeft hij zich ontwikkeld tot ervaren planoloog én onze dartkampioen. In dit interview vertelt hij hoe in het vak rolde, wat zijn werk inhoudt en waarom ...

Vacatures

Groei mee met SAB

Bekijk onze actuele vacatures.

  • Projecten

Kennismiddagen Omgevingswet

30 juni 2017

De Omgevingswet komt er nu echt aan! 2018 zal niet gehaald worden, maar om hierop in 2019 goed voorbereid te zijn, organiseren Dirkzwager advocaten & notarissen en SAB Adviseurs in ruimtelijke ontwikkeling een drieluik van kennismiddagen over de Omgevingswet. Zet de volgende donderdagen vast in uw agenda: 21 september, 12 oktober en 9 november 2017.

Stand van zaken Omgevingswet

De behandeling van de ontwerp-AMvB’s van de Omgevingswet in de Eerste Kamer is afgerond. De volgende stap is dat advies wordt gevraagd aan de Raad van State over de AMvB’s. Aanbieding van de AMvB’s aan de Raad van State gebeurt gelijktijdig met de aanbieding van het wetsvoorstel voor de Invoeringswet, zodat deze in samenhang kunnen worden beoordeeld.

Diepgang

Nu de inhoud van de ontwerp Invoeringswet en de onderliggende ontwerp AMvB’s bekend zijn kunnen we meer de diepte in duiken op verschillende onderdelen van de wet. De drie onderwerpen die wij voor u hebben geselecteerd, hebben betrekking op de belangrijkste ruimtelijke instrumenten, zoals de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Ook de financiële kant van de nieuwe wetgeving is natuurlijk van groot belang voor de ruimtelijke ordeningspraktijk.

Op 21 september 2017 organiseren Dirkzwager en SAB de eerste Kennismiddag uit deze reeks met als onderwerp “De omgevingsvisie en het omgevingsplan in de praktijk”. Hiervoor nodigen wij u graag uit. Na deze Kennismiddag heeft u een meer concreet beeld van de inhoud van de Omgevingswet en de gevolgen voor de ruimtelijke ordeningspraktijk van de toekomst.

Datum

Donderdag 21 september 2017

Locatie

Dirkzwager advocaten & notarissen, Velperweg 1 te 6824 BZ Arnhem

Voor wie?

Deze bijeenkomst is bedoeld voor medewerkers van gemeenten, provincies, projectontwikkelaars, bouwbedrijven, aannemersbedrijven, woningcorporaties etc.

Programma

13.30 – 14.00 uur
Ontvangst met koffie en thee

14.00 – 14.45 uur
Jasper Molenaar (Dirkzwager) en Mariël Gerritsen (SAB): De Omgevingswet op hoofdlijnen met aandacht voor de Invoeringswet en de opzet van de AMvB’s.

14.45 – 15.30 uur
Henrike Francken (SAB): De Omgevingsvisie

15.30 – 15.45 uur
Pauze

15.45 – 16.30 uur
Jasper Molenaar en Maarten Baneke (Dirkzwager): Het Omgevingsplan

16.30 uur
Borrel

De sprekers

Maarten Baneke is sinds 1982 advocaat en sinds 1987 werkzaam bij Dirkzwager. Maarten heeft ruime ervaring als advocaat voor overheden en bedrijven op het gebied van privaatrecht (gebiedsontwikkeling met alle bijkomende contractuele relaties, grondexploitatie, WVG, onrechtmatige overheidsdaad) en publiekrecht (ruimtelijke ordening, natuurbeschermingsrecht, energie, vergunningverlening, handhaving), zowel in advisering als in gerechtelijke procedures. Hij heeft ruime ervaring met projecten in delfstoffenwinning. Zijn opdrachtgevers zijn (nuts-)bedrijven, overheden (gemeenten, waterschappen), ontgronders en projectontwikkelaars.

Henrike Francken is werkzaam als senior-planoloog en projectleider bij SAB. Opgeleid als sociaal-geograaf is zij gewend om maatschappelijke ontwikkelingen vanuit een ruimtelijke invalshoek te bekijken én te vertalen naar visie en/of beleid. Deze kennis heeft zij reeds in diverse structuur-/omgevingsvisies toegepast, maar ook in specifieke opdrachten zoals een demografisch effectrapport.

Mariël Gerritsen is als senior-planoloog en –projectleider bij SAB betrokken bij diverse grote en complexe gebiedsontwikkelingen. Als adviseur van met name overheden en grote private partijen is ze betrokken bij onder meer bestemmingsplannen en exploitatieplannen voor ruimtelijke ontwikkelingen in het stedelijk gebied. In lopende projecten adviseert ze over en anticipeert ze met enige regelmaat op de komst van de Omgevingswet.

Jasper Molenaar is advocaat bij Dirkzwager advocaten & notarissen. Jasper is sinds 2005 advocaat, hij werkt sinds 2008 op de sectie Overheid en Vastgoed bij Dirkzwager. Hij geeft regelmatig lezingen op het gebied van ruimtelijke ordening en volgt de ontwikkeling van de Omgevingswet vanaf de eerste consultatie op de voet. Hij heeft de afgelopen jaren dan ook al meerdere lezingen verzorgd over dit onderwerp.

Aanmelden

Aanmelden voor deze kennismiddag kan tot uiterlijk 13 september a.s. via info@sab.nl . Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wel is het aantal personen dat de bijeenkomst kan bijwonen, beperkt tot 2 per organisatie. Daarnaast is het totale aantal deelnemers beperkt tot 90 personen. Na aanmelding ontvangt u een routebeschrijving en verdere informatie over de middag.

Graag tot ziens op 21 september a.s.!

klik hier voor de flyer

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Nieuwe verplichtingen herziening m.e.r.-richtlijn

20 juni 2017

Herziening m.e.r.-richtlijn leidt tot nieuwe verplichtingen in m.e.r.-land.

Op 16 mei van dit jaar is de Implementatiewet ‘herziening m.e.r.-richtlijn’ in werking getreden. De formele wetten zijn aangepast; het wachten is alleen nog op de aanpassing van het Besluit milieueffectrapportage. Deze wordt aangepast omdat de herziening ook wijzigingen voor de zogenaamde vormvrije m.e.r.-beoordeling tot gevolg heeft.

Door de wetswijziging verandert de m.e.r.-besluitvorming over projecten, waarmee in de dagelijkse praktijk rekening moet worden gehouden. Hierna ga ik in op vier voor de ruimtelijke ordeningspraktijk belangrijke wijzigingen.

 1. Binnen zes weken beslissing over de vormvrije m.e.r.-beoordeling

Als u met het instrument van de vormvrije m.e.r.-beoordeling (soms ook informele m.e.r.-beoordeling genoemd) werkt, dan is het van belang dat u erop alert bent dat het bevoegd gezag de beslissing over de vormvrije m.e.r.-beoordeling bekend moet maken aan de initiatiefnemer. Dit moet gebeuren binnen zes weken nadat de initiatiefnemer alle informatie heeft aangeleverd. Dit geeft duidelijkheid over het vervolg van de procedure. Overigens is kennisgeving en terinzagelegging van de beslissing onder de gewijzigde wetgeving voor een vormvrije m.e.r.-beoordeling nog steeds niet nodig. Ten aanzien hiervan verandert er dus niets.

2. Meenemen van maatregelen om milieueffecten te vermijden/voorkomen

Als gevolg van de herziening van de m.e.r. richtlijn is nu wettelijk verankerd dat verzachtende maatregelen mogen worden meegenomen in de (vormvrije) m.e.r.-beoordeling. Er is namelijk vastgelegd dat het bevoegd gezag deze nadrukkelijk dient te beschouwen in de beslissing. Dit biedt dus de kans om reeds in een vroeg stadium maatregelen, die effecten kunnen wegnemen, te betrekken in de effectbeoordeling. Het is aannemelijk dat de uitkomst van de beoordeling hiermee gunstiger uitpakt. Wel kan het bevoegd gezag de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen afdwingen, bijvoorbeeld door die als voorschrift aan het besluit te verbinden of door de maatregelen als voorwaardelijke verplichting in het bestemmingsplan op te nemen.

3. Monitoring van effecten

Verder heeft de herziening ook tot gevolg dat de initiatiefnemer door het bevoegd gezag verplicht kan worden om de effecten, zoals beschreven in een projectMER, te monitoren. Het is dus belangrijk hier vooraf goed over na te denken! Niet alle effecten hoeven namelijk te worden gemonitord en de soort parameters en tijdsduur mogen ook gericht zijn op de gewenste effecten. Door de monitoring slim in te steken, kan voorkomen worden dat deze verplichting veel moeite, tijd en geld kost en kan toch het gewenste resultaat worden behaald.

4. Passende scheiding van functies

De laatste wijziging die ik hier wil noemen is de plicht dat ‘een passende scheiding’ moet worden gehanteerd als het bevoegd gezag zelf de activiteit wil ondernemen waarvoor een MER moet worden opgesteld. Er kan daarbij worden gedacht aan bijvoorbeeld een bestemmingsplan voor een woonwijk of een bedrijventerrein. De rol van initiatiefnemer en de rol van bevoegd gezag dienen in dat geval door verschillen personen te worden uitgeoefend. Dit is nu nog geen vanzelfsprekendheid, om welke reden de minister een Handreiking opstelt. Deze is in concept gereed en bevat onder meer het voorbeeld dat de ‘bevoegd gezag-taken’ in een m.e.r. worden overgedragen aan de DCMR Milieudienst Rijnmond.

Genoeg dus om over na te denken! Wilt u dat samen met SAB doen, dan kunt u voor meer informatie contact opnemen met SAB.

 

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Wat is gedegen locatie-onderzoek?

12 juni 2017

De provincie Zuid-Holland stelt in de Verordening Ruimte verplicht dat ontwikkelingen in het landelijk gebied pas mogelijk zijn als onderzocht is dat herstructurering, transformatie of anderszins binnen bestaand stedelijk gebied niet mogelijk is. Je moet met andere woorden ‘locatie-onderzoek’ verrichten en vaststellen dat er niet elders een geschikte(re) locatie beschikbaar is.

Wat betekent dat nu in de praktijk? Is een beoogde ontwikkeling niet altijd ergens anders ’mogelijk’, al was het maar in theorie? En kan je daardoor wellicht nooit voldoen aan de Verordening?

Niet per se. Het betekent wel dat een deugdelijk locatie-onderzoek ten grondslag moet liggen aan een (gemeentelijk) besluit. Dit ondanks het gegeven dat een ontwikkelaar/particulier ergens zal willen ontwikkelen waar hij of zij eigendom heeft of kan verkrijgen. Het is dus voor díe plek waar de gemeente medewerking voor ontwikkeling wordt verzocht. En het is voor díe plek dat de gemeente een afweging maakt of het gevraagde ruimtelijk inpasbaar is. Locatie-onderzoek verwordt daardoor in de praktijk meer tot een kunstje achteraf, bedoeld om te kunnen voldoen aan de Verordening.

Het volstaat blijkens jurisprudentie doorgaans als de gemeente het onderzoek beperkt tot het stedelijk gebied van de eigen gemeente. De op dat moment beschikbare locaties moeten dan bekeken worden (bijvoorbeeld via Funda) en vervolgens worden beoordeeld op relevante criteria van geschiktheid, zoals oppervlakte, de planologische situatie en bereikbaarheid. Wanneer geen van de beschikbare locaties redelijkerwijs voldoet aan de beoogde criteria, die aan de nieuwe ontwikkeling gesteld worden, kan de ontwikkeling in het landelijk gebied doorgaan.

In hoeverre de grondprijs een rol speelt, is mij niet duidelijk, althans ik heb er nog geen jurisprudentie over gezien. Ik bedoel hiermee dat het meer dan aannemelijk is dat gronden gelegen in het stedelijk gebied een hogere grondprijs hebben dan de locatie die de ontwikkelaar in het landelijk gebied heeft of kan verwerven. Dit kan er toe leiden, dat de alternatieve locatie in het stedelijk gebied voor de ontwikkelaar simpelweg te duur is. Om die reden is het alternatief dan niet ‘geschikt’, of anders gezegd: de ontwikkeling is dan financieel niet uitvoerbaar. Het lijkt mij logisch dat dit een legitieme reden kan zijn voor de conclusie dat het alternatief om die reden af valt. Anderzijds kan ook betoogd worden dat het binnenstedelijke alternatief voor de ene ontwikkelaar wellicht financieel niet haalbaar is, maar voor een andere initiatiefnemer wel Hoewel de gemeente een ruimtelijke afweging zal moeten maken, kan zij de eigendomssituatie natuurlijk niet uit het oog verliezen.

Hoe dan ook, om te kunnen voldoen aan de provinciale verordening zal in het geval van een ontwikkeling in het landelijk gebied, meer dan nu wordt gedaan, worden stilgestaan bij (reële) alternatieven in het stedelijk gebied.

Categorie: Blog Tags: afbeelding

SAB maakt schetsontwerp IEKC Lichtenvoorde

15 mei 2017

In opdracht van gemeente Oost Gelre mogen we aan de slag met een mooi project: het opstellen van een schetsontwerp voor een Integraal Educatief Kindcentrum (IEKC) in Lichtenvoorde.

Herbestemming St. Ludgerusschool

In een eerder opgestelde locatiestudie kwam de locatie van de huidige St. Ludgerusschool in Lichtenvoorde naar voren als voorkeurslocatie. We onderzoeken of het mogelijk is om de bestaande school, een gebouw uit de jaren ’50 met een aanzienlijke cultuurhistorische waarde, te herbestemmen. Het schetsontwerp zal laten zien op welke manier deze locatie plaats kan bieden aan een centrum voor (speciaal) onderwijs voor kinderen van 0-13 jaar, een crèche en voor- en naschoolse opvang. Het nieuwe kindcentrum zal straks namelijk door zo’n 400 kinderen gebruikt worden. Dat vraagt om slimme oplossingen voor bijvoorbeeld het (fiets)parkeren en de ontsluiting.

Participatie als basis

De buurtbewoners en de vertegenwoordigers van de speeltuin denken actief mee tijdens het ontwerpproces. Zij vormen een zogenoemde ‘beginspraakgroep’. Begin mei liepen we met deze groep door het plangebied en maakten we maquettes om te zien welke mogelijkheden er zijn. In mei en juni volgen nog verschillende avonden waarop we samen met de beginspraakgroep verschillende varianten zullen bespreken en uitwerken. Dit helpt ons om het uiteindelijke schetsontwerp op te stellen. We verwachten dat de actieve betrokkenheid van de beginspraakgroep leidt tot een breed draagvlak voor het schetsontwerp vanuit de buurt.

Tijdig aandacht voor ecologie en akoestiek

Al tijdens het opstellen van het schetsontwerp voeren we een quickscan natuur en een akoestisch onderzoek uit. Hierin onderzoeken we respectievelijk de aanwezige flora en fauna in en om het plangebied en de impact van mogelijke geluidsoverlast van spelende kinderen. Door al vroeg in het proces aandacht te schenken aan deze aspecten, kunnen we de uitkomsten meenemen in het ontwerp. Daarnaast zorgen we er met deze aanpak voor dat eventuele vervolgonderzoeken voor flora en fauna tijdig uitgezet kunnen worden. Zo dragen we bij aan een efficiënt verloop van het planproces.

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Bestaand bebouwd gebied en de Ladder

21 april 2017

Bij de Ladder voor duurzame verstedelijking moet, nadat de behoefte is aangetoond, worden gemotiveerd in hoeverre een nieuwe stedelijke ontwikkeling kan worden gerealiseerd binnen bestaand stedelijk gebied. De wetgever wil hiermee natuurlijk voorkomen dat nodeloos ‘maagdelijke’ gronden worden gebruikt, als er binnenstedelijk nog ruimte beschikbaar is.

In de praktijk ontstaat nog wel eens discussie over de vraag of een stedelijke ontwikkeling binnen bestaand bebouwd gebied ligt en of het als gevolg daarvan nodig is om de beschikbaarheid van alternatieve locaties te beoordelen.

Voor het antwoord op deze vraag eerst even terug naar de basis. Op basis van artikel 1.1.1 onder h het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), waarin ook de toets aan de Ladder voor duurzame verstedelijking is verankerd, wordt onder bestaand stedelijk gebied verstaan: bestaand stedenbouwkundig samenstel van bebouwing ten behoeve van wonen, dienstverlening, bedrijvigheid, detailhandel of horeca, alsmede de daarbij behorende openbare of sociaal culturele voorzieningen, stedelijk groen en infrastructuur.

In veel gevallen zal de ligging binnen bestaand stedelijk gebied samenvallen met een woonwijk, bedrijventerrein of centrumgebied binnen de bebouwde kom of de (provinciale) rode contour en is er weinig ruimte voor discussie. Maar in enkele gevallen is de situatie minder duidelijk. Wat te doen met bijvoorbeeld een momenteel onbebouwde locatie binnen een bestaande stad of een bestaand dorp?

Het is naar ons idee belangrijk te beseffen dat uit staande jurisprudentie blijkt dat de definitie ‘bestaand stedelijk gebied’ ruimer kan worden opgevat dan misschien vooraf verondersteld zou worden. Onder bestaand stedelijk gebied kunnen bijvoorbeeld ook lintbebouwing, kassengebieden en sportvelden vallen. Interessant is verder dat ook gronden die een ‘stedelijke bestemming’ hebben op grond van het geldende bestemmingsplan zich als bestaand stedelijk gebied kwalificeren. Ook planologische mogelijkheden waarvan nog geen gebruik is gemaakt zijn dus aan te merken als bestaand stedelijk gebied. Een momenteel onbebouwde locatie kan dus, om op het voorbeeld terug te komen, afhankelijk van de bestemming, wel degelijk als bestaand stedelijk gebied worden aangemerkt. Hiermee zou dan een studie naar locatie-alternatieven niet nodig zijn.

Een aspect dat ook van belang is, is dat sommige provincies in hun ruimtelijke verordening de afbakening van het bestaand stedelijk gebied in woord en/of kaartbeeld vastgelegd hebben. Een voorbeeld zijn de provincies Fryslân, Noord-Brabant en Zeeland (in deze laatste provincie bijvoorbeeld wordt lineaire bebouwing langs wegen uitgezonderd). Hiermee moet natuurlijk terdege rekening worden gehouden.

De Ladder zal overigens op 1 juli aanstaande worden gewijzigd. De verwachting is dat de motiveringsplicht voor locaties binnen stedelijk gebied wordt verlicht. Zeker ook in het kader van de ‘nieuwe Ladder’ is het dus zeer relevant om goed in beeld te hebben in welke gevallen er gesproken kan worden van bestaand stedelijk gebied!

Over deze vragen en over andere vragen inzake de Ladder voor duurzame verstedelijking adviseren wij u natuurlijk graag nader. Hiervoor kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.

 

Categorie: Blog Tags: afbeelding

Co-creatie van ontwerp dorpsplein Noordwijkerhout

13 april 2017

Midden in Noordwijkerhout ligt het dorpsplein met daarop de Witte Kerk: een pittoreske, oude kerk, omringd door een hoftuin. In de straten rondom het plein zitten diverse winkels en horecagelegenheden, waardoor het hier  – met name in de zomer – vaak een drukte van belang is. Niet voor niets is dit dan ook het meest gezichtsbepalende deel van het centrum. Vol enthousiasme zijn we onlangs gestart met het opstellen van een nieuw ontwerp voor dit plein. Dit doen we in co-creatie met bewoners, ondernemers en belangstellenden.

Dorpsplein Noordwijkerhout

Voortvarend aan de slag

Al jaren bestaat de wens om het dorpsplein een meer uitnodigend karakter te geven en de verblijfskwaliteit flink op te waarderen. Niet gek dus, dat in de centrumvisie, die de gemeenteraad van Noordwijkerhout eind 2016 vaststelde,  de herinrichting van het dorpsplein hoog op de projectenlijst stond. Nadat de gemeente ons eind februari opdracht gaf om het inrichtingsplan voor de openbare ruimte van het plein in co-creatie op te stellen, zijn we dan ook voortvarend aan de slag gegaan. Om in het najaar van 2017 met de uitvoering te kunnen starten, is een goede planning namelijk onontbeerlijk.

Dorpsplein Noordwijkerhout

Co-creatie

Inmiddels hebben er diverse workshopavonden met omwonenden, winkeliers en andere betrokkenen plaatsgevonden. Samen zoeken we antwoord op vragen als: wat is de betekenis van het plein binnen het centrum? Wat past hier goed en wat juist niet? Welke materialen vinden we mooi? Zo hebben we samen gewerkt aan twee breed gedragen en uitgewerkte ontwerpen.

Op 12 april jl. presenteerden wij de in co-creatie gemaakte ontwerpen aan de raadscommissie. Beide ontwerpen zijn positief ontvangen. De gemeenteraad van Noordwijkerhout zal voor de zomer van 2017 een keuze maken uit de twee ontwerpen, zodat nog dit jaar met de uitvoering gestart kan worden.

Bekijk hieronder een filmpje van de twee ontwerpen:

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Onderzoeksseizoen flora en fauna gestart

13 april 2017

Houd rekening met het onderzoeksseizoen van beschermde flora en fauna!

Nu de lente is begonnen en bomen weer geleidelijk bladeren krijgen, nadert ook het onderzoeksseizoen van verschillende diersoorten. In een stedelijke omgeving zijn het met name vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen, die vaak een verblijf- of nestplaats in gebouwen hebben en die daarnaast beschermd zijn op basis van de Wet natuurbescherming. Onze ervaring is dat vooral het aspect flora en fauna kan leiden tot flinke vertraging van procedures van ruimtelijke projecten als niet tijdig wordt begonnen met (nader) onderzoek.

We adviseren u om hier in uw planning met betrekking tot ruimtelijke plannen en activiteiten goed rekening mee te houden. Soortgericht nader onderzoek kan namelijk niet het gehele jaar worden uitgevoerd. Nestplaatsen van de huismus moeten bijvoorbeeld worden onderzocht in de lente, vanaf de maand april. Uit nader onderzoek blijkt soms dat het aanvragen van een ontheffing noodzakelijk is. Om deze ontheffing verleend te krijgen, dient het nader soortgericht onderzoek aan strenge eisen te voldoen. Wij voeren het onderzoek daarom altijd zo uit, dat het een dergelijke beoordeling zeker doorstaat. Dit voorkomt procesvertraging.

SAB heeft een brede ervaring in het uitvoeren van soortgericht nader onderzoek. Zo hebben we de laatste jaren naar het voorkomen van uiteenlopende plant- maar vooral diersoorten onderzoek gedaan. Hierbij kunt u denken aan de ringslang, rugstreeppad, poelkikker, hazelworm, steenuil, kerkuil, buizerd, huismus, gierzwaluw en verschillende soorten vleermuizen. Hiervoor hebben wij uiteraard de benodigde apparatuur in huis, zoals Batdetectors (Batlogger M en Petterson D240X). Batdetectors vangen de onhoorbare ultrasone geluiden van vleermuizen op en vertalen deze in voor mensen hoorbare geluiden.

Nu de lente is begonnen, is het veldseizoen voor de huismus al geopend. Voor vleermuizen en gierzwaluwen begint dit binnenkort, vanaf respectievelijk half mei en begin juni. Is er voor uw plan of project daarom nog soortgericht onderzoek nodig teneinde tijdig over onderzoek of zelfs een ontheffing van de Wet natuurbescherming te beschikken? Ons team van ecologen staat graag voor u klaar!

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Actualiseringsplicht wordt afgeschaft

13 februari 2017

De wetgever wil dat gemeenten aan de slag gaan met een omgevingsplan!

Eind januari jl. is het Wetsvoorstel afschaffing actualiseringsplicht bestemmingsplannen ingediend bij de Tweede Kamer. Met invoering van deze wet wordt de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen, die volgt uit de Wet ruimtelijke ordening en de Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening, afgeschaft.

Actualiseringsplicht uit de Wro

Bij de invoering van de Wet ruimtelijke ordening in 2008 is de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen aangescherpt, omdat belangrijk werd gevonden dat gemeenten beschikken over actuele plannen. Bestemmingsplannen moeten nu nog binnen een periode van tien jaar, gerekend vanaf de datum van vaststelling van het bestemmingsplan, telkens opnieuw worden vastgesteld. Gemeenten zijn vanaf de inwerkingtreding van de Wro dan ook druk aan de slag gegaan om hun grondgebied van actuele bestemmingsplannen te voorzien. Op het niet voldoen aan deze actualisering is namelijk ook een sanctie gesteld: het verlies van de mogelijkheid tot invordering van leges.

Veel bestemmingsplannen die rond 2008/2009 zijn vastgesteld, staan nu op de rol om geactualiseerd te worden. De vaststelling van deze plannen valt dan in principe in de buurt van de beoogde inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2019.

Achtergrond van de regeling

In de Omgevingswet komt de actualiseringsplicht te vervallen. Door invoering van dit wetsvoorstel wordt op de nieuwe wet geanticipeerd en daarmee vormt deze wet een onderdeel in de overgang naar het nieuwe stelsel van het omgevingsrecht.

Verder vindt de wetgever het belangrijk dat gemeenten nu al aan de slag gaan met het omgevingsplan, ondanks de overgangstermijn die de Invoeringswet Omgevingswet biedt. De bundeling van alle regels op het gebied van de fysieke leefomgeving in één samenhangend en consistent omgevingsplan wordt door de wetgever als een aanzienlijke opgave gezien. Door afschaffing van de actualiseringsplicht wordt daar tijd voor vrij gemaakt.

Wat houdt de regeling precies in?

De wet voorziet in de afschaffing van de actualiseringsplicht van bestemmingsplannen en beheersverordeningen die elektronisch raadpleegbaar zijn. Het gaat om de plannen die beschikbaar zijn gesteld op www.ruimtelijkeplannen.nl. Dat zijn:

  • plannen die op grond van de Wro digitaal zijn vastgesteld overeenkomstig IMRO 2008 en 2012;
  • plannen die zijn vastgesteld volgens IMRO 2006;
  • plannen waarvan een ingescande versie beschikbaar is gesteld met de Praktijkrichtlijn Plancontour & PDF ‘PRPCP2008’.

Voor alle andere plannen blijft de actualiseringsplicht gehandhaafd. Deze regeling gaat ook gelden daar waar een provinciaal of rijksinpassingsplan van kracht is.

Inwerkingtreding

In de Memorie van Toelichting bij de wet is aangegeven dat voor een optimaal effect van deze wet het van belang is dat deze zo spoedig mogelijk in werking treedt. Het is de bedoeling dat er voor deze wet wordt afgeweken van de vaste inwerkingtredingdata van formele wetten op 1 januari en 1 juli van elk jaar alsmede van de minimale invoeringstermijn van twee maanden tussen publicatie en inwerkingtreding van de regeling. Daarmee lijkt het de bedoeling te zijn dat de wet al voor 1 juli a.s. in werking getreden zal zijn.

Wat betekent de inwerkingtreding van deze wet voor uw gemeente?

De afschaffing van de actualiseringsplicht is met name interessant wanneer een herziening van de geldende bestemmingsplannen en beheersverordeningen alleen wordt ingegeven door de actualiseringsplicht. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de te actualiseren plannen via www.ruimtelijkeplannen.nl raadpleegbaar zijn. Wij kunnen oude plannen voor u conform de eerder genoemde PRPCP2008 digitaal raadpleegbaar maken, zodat deze onder de reikwijdte van de nieuwe wet vallen.

Verder geeft de wetgever een duidelijk signaal om aan de slag te gaan met de Omgevingswet en dan specifiek met het omgevingsplan. Dat zou voor gebieden kunnen die aan actualisering toe zijn, waarbij dan bijvoorbeeld de verordeningen die de fysieke leefomgeving betreffen worden meegenomen. Hierin is op dit moment al een flinke slag te slaan!

Natuurlijk neemt het vervallen van de actualiseringsplicht niet weg dat er nog steeds de plicht bestaat tot een ‘goede ruimtelijke ordening’!

Ook aan concrete verzoeken tot herziening van bestemmingsplannen moet nog steeds op dezelfde gronden medewerking worden verleend. En indien in provinciale verordeningen een instructieregel is opgenomen, dat onderwerpen voor een bepaalde datum in een bestemmingsplan moeten zijn verwerkt, ontslaat het afschaffen van de actualiseringsplicht de gemeenteraad niet van de plicht het bestemmingsplan te herzien om aan deze verplichting te voldoen.

 

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

Omgevingswet uitgelicht: uitnodigingsplanologie

7 februari 2017

Blog door Edwin Harleman, jurist bij SAB

De afgelopen jaren zijn termen als ‘uitnodigingsplanologie’ en ‘organische gebiedsontwikkeling’ steeds vaker te horen in de wereld van de ruimtelijke ordening. Ook in de Omgevingswet krijgt uitnodigingsplanologie een plek.

Wat is uitnodigingsplanologie?

In de traditionele ruimtelijke ordening wordt in het bestemmingsplan uitputtend beschreven welk gebruik is toegestaan op een bepaalde plek. Dit ligt vast voor de komende tien jaar. Voor verder kijken dan die planperiode is in het bestemmingsplan geen ruimte. Er kan niet worden geanticipeerd op nog niet te voorziene ontwikkelingen en innovaties. Uitnodigingsplanologie wordt door het huidige stelsel bemoeilijkt. De verplichte onderzoeken dienen uit te gaan van de maximale mogelijkheden die het plan biedt. De haalbaarheid van de gehele reikwijdte van de ontwikkeling moet worden aangetoond. Dit kan een enorme (kosten)last met zich meebrengen. Daarnaast heerst er bij de overheid doorgaans een wantrouwen jegens projectontwikkelaars. Met de Omgevingswet moet hier verandering in komen.

Met uitnodigingsplanologie wordt het systeem volledig omgedraaid. Niet van te voren limitatief benoemen wat mag en wat niet, maar juist niets op voorhand uitsluiten.  Bij uitnodigingsplanologie bepalen overheden op hoofdlijnen waar ruimtelijk wel of geen veranderingen gewenst zijn met het oog op lange termijn prognoses en te beschermen waarden. Het is planologie waarbij overheden zich uitnodigend en faciliterend opstellen tegenover initiatiefnemers. Dat vergt een andere houding van alle spelers in het veld van de ruimtelijke ordening. Burgers en ondernemers zijn aan zet.

Gemeentelijke overheden zijn onder de huidige Wet ruimtelijke ordening al voorzichtig begonnen met uitnodigingsplanologie. Soms actief door burgers en ondernemers uit te nodigen om te komen met plannen en initiatieven. Meestal door juist minder actief te acteren en uitsluitend een toetsende positie in te nemen, vaak gedwongen door bezuinigingen. Het initiatief en ook het maken van de plannen wordt meer en meer over gelaten aan de markt.

De wetgever laat met de Omgevingswet zien de behoefte te hebben deze ontstane praktijk door te vertalen in wetgeving. Bij de ontwikkeling van gebieden en plaatsen moet door de overheid niet het eindbeeld worden vastgelegd, maar veel meer de gewenste ontwikkelrichting op basis van een visie voor een gebied. Verschillende invullingen, uitvoeringen en inrichtingen moeten mogelijk zijn. Het is aan de gemeente om te bepalen welke delen van het grondgebied gedetailleerde regels vereisen (bijvoorbeeld een landschappelijk of stedenbouwkundig waardevol gebied, of een rustig woongebied) en welke delen van het grondgebied globaler kunnen worden gereguleerd. Daarbij wordt vooraf planologische zekerheid en op hoofdlijnen inzicht in de grondexploitatie geboden. Dankzij die zekerheid kunnen initiatiefnemers makkelijker investeringsbeslissingen nemen en bouwplannen ontwikkelen, zo zegt de wetgever.

Maar wat is nu concreet geregeld in de Omgevingswet?

In de Memorie van toelichting worden vier elementen genoemd die uitnodigingsplanologie zouden moeten stimuleren.

  1. Het schrappen van de actualiseringsverplichting die nu geldt voor bestemmingsplannen en de verplichting om aan te tonen dat nieuwe functies binnen tien jaar worden verwezenlijkt.
  2. Het aanpassen van de regels rondom grondexploitatie, zodat de verplichting tot het vaststellen van de grondexploitatieregeling kan doorschuiven naar de concrete aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit.
  3. Het verminderen van de onderzoekslasten door deze zoveel mogelijk te verschuiven naar en te reduceren tot de concrete aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit.
  4. De mogelijkheid om onbenutte gebruiksruimte na een bepaalde termijn zonder planschadegevolgen te kunnen afnemen.

Het eerste onderdeel (schrappen 10 jaarstermijn) hangt uiteraard samen met het vervangen van het instrument bestemmingsplan door omgevingsplan. In de toekomst geldt binnen de gemeente één omgevingsplan. Nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt door middel van omgevingsvergunningen. Binnen vijf jaar na het onherroepelijk worden van die vergunning moet het omgevingsplan ter plaatse worden gewijzigd. Een algehele herziening van het omgevingsplan eens in de tien jaar is dan niet meer aan de orde. Of wel of niet wordt meegewerkt aan initiatieven van burgers en ondernemers zal in grote mate afhangen van de eerder genoemde gewenste ontwikkelrichting die de gemeente heeft vastgelegd in de omgevingsvisie.
De gevolgen voor de gemeentelijke overheden zijn groot. Het is van het grootste belang de omgevingsvisie op orde te hebben. Daarin moeten duidelijke keuzes zijn gemaakt, maar ook een helder beoordelingskader voor initiatieven worden geboden. Daarnaast moet een effectieve werkwijze worden bedacht om de initiatieven te toetsen. Daarbij zal de overheid zich ook behulpzaam moeten opstellen. Niet elke initiatiefnemer is een professionele partij die weet hoe het werkt in de ruimtelijke ordening. Burgers moeten wel kunnen blijven vertrouwen op de expertise bij de overheid.

Op onderdeel twee (grondexploitatie) en onderdeel vier (planschade) zal door ons op een later moment uitgebreider worden ingegaan.

Met onderdeel drie (doorschuiven onderzoeken naar omgevingsvergunning) wordt daadwerkelijk invulling gegeven aan ontwikkelingsplanologie. Zoals hierboven al gezegd wordt het systeem volledig omgedraaid. Onder de huidige Wet ruimtelijke ordening wordt doorgaans eerst een bestemmingsplanherziening vastgesteld waarbij alle relevante haalbaarheidsonderzoeken worden uitgevoerd volgens de worst-case benadering. Het vergunningentraject volgt later. Onder de Omgevingswet kunnen die onderzoeken later worden uitgevoerd en worden beperkt tot de scope van de concrete vergunning.
De wetgever zegt hierover het volgende. Om de lasten te verminderen zijn alleen onderzoeksverplichtingen opgenomen voor zover die bijdragen aan een goede besluitvorming, of wordt (her)gebruik van actuele gegevens mogelijk gemaakt. De noodzaak om besluiten goed te motiveren, waar nodig met onderzoek, staat hierbij niet ter discussie. Het gaat wel om het verbeteren van het moment waarop onderzoek, op het juiste schaal- en detailniveau, plaatsvindt. Er worden geen toekomstige mogelijke scenario’s onderzocht, maar alleen de initiatieven waarvoor daadwerkelijk interesse bestaat.  Door deze versobering en het hergebruik van onderzoeksgegevens kan worden bespaard op onderzoekskosten.
Wel geldt dat het op voorhand niet aannemelijk mag zijn dat de ontwikkeling nooit kan worden gerealiseerd
Volgens de wetgever kunnen regels in omgevingsplannen zodanig worden geformuleerd dat het beoordelingsmoment wordt verschoven. Er kan worden gewerkt met open normen, aangevuld met beleidsregels. Bijvoorbeeld zou kunnen worden volstaan met een bouwregeling die niet meer inhoudt dan dat moet worden aangesloten op het bebouwingspatroon in de omgeving.  Een ander door de wetgever genoemd voorbeeld is het doorschuiven van een akoestisch onderzoek naar het moment dat zich een concreet initiatief aandient. Door het opnemen van een geluidsnorm als regel in het omgevingsplan kan een eventuele nieuwe woning wel alvast worden toegestaan. Het akoestisch onderzoek wordt pas uitgevoerd bij de vergunningaanvraag.

Een grote vraag daarbij is hoe de uitvoerbaarheid of haalbaarheid van de geboden planologische mogelijkheden moet worden gemotiveerd in het omgevingsplan zonder dat er onderzoeken zijn uitgevoerd. Volgens de wetgever wordt in de omgevingsvisie en het omgevingsplan planologische zekerheid geboden. Maar als de haalbaarheidsonderzoeken nog niet zijn uitgevoerd is er nog geen zicht is op alle mogelijke onderzoeks- en saneringskosten. Ook is het nog niet zeker dat de vergunning de eindstreep wel haalt. Hoe uitnodigend is dat dan voor een initiatiefnemer en/of investeerder?

Invoering

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld naar 2019. Dit houdt ons dus nog langer in spanning. Maar geeft ook de gelegenheid om alvast te werken aan de bouwstenen voor de toekomstige omgevingsvisies en omgevingsplannen.

 

SAB Blog Edwin Harleman

Categorie: Blog Tags: afbeelding

SAB wint aanbesteding Saronix en Lookwartier

2 januari 2017

SAB heeft samen met KlaassenGroep en opZoom architecten de aanbesteding gewonnen voor de bouw van 56 huurwoningen en de aanleg van de openbare ruimte in de gebieden Saronix en Lookwartier in Doetinchem. KlaassenGroep was de inschrijvende partij – opZoom ondersteunde voor het architectonisch ontwerp en SAB voor het stedenbouwkundig plan en inrichtingsplan. Sité Woondiensten beloonde deze samenwerking met een overtuigende keuze voor onze inzending. Met ons winnende plan verweven we het industriële verleden van Saronix op een aantrekkelijke manier in de moderne woonbuurt. Het Lookwartier geven we een stedelijke uitstraling, zodat de drukke Ruimzichtlaan een mooie wand krijgt.

Saronix Doetinchem visualisatie opZoom
Visualisatie Saronix (door opZoom architecten)

Het rijke industriële verleden van Saronix

Saronix is een voormalig fabrieksterrein. Het industriële karakter van de plek is nog altijd zichtbaar aan het ketelhuis, dat is blijven staan en binnenkort een nieuwe functie krijgt. Zo blijven heden en verleden elkaar ontmoeten. En dat is precies waar het ontwerpteam naar op zoek is gegaan. Onze stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten ontwikkelden samen met de ontwikkelaar en de architect een concept dat perfect op deze locatie past. Het ketelhuis staat daarin centraal: samen met de industrieel ingerichte pleinruimte is dit straks een echte eye-catcher. De pleinruimte loopt als een groen, parkachtig gebied door naar het woonzorgcomplex, dat een modern-industriële uitstraling krijgt. Nieuwe rijwoningen flankeren de ruimte en vormen een duidelijke overgang naar het omliggende gebied, waar in de toekomst ook woningen gebouwd zullen worden. Wij stelden voor om dit omliggende gebied tijdelijk in te richten met bloemen- en bomenweides en met intensiever te gebruiken plekken, als een natuurspeeltuin of een buurttuin. Zo kunnen de bewoners van Saronix binnenkort alvast genieten van hun nu nog onbebouwde ‘achtertuin’.

Saronix Doetinchem uitgangspunten stedenbouwkundig plan
Uitgangspunten stedenbouwkundig ontwerp Saronix

Een stedelijke uitstraling voor Lookwartier

In het Lookwartier worden aan weerszijden van de Ruimzichtlaan 26 huurwoningen gerealiseerd. De Ruimzichtlaan is een belangrijke ontsluitingsweg voor Doetinchem en de (overwegend nieuwe) bebouwing langs de weg heeft een stedelijke uitstraling. Daar sluit ons ontwerpteam bij aan. Door het introduceren van beneden-bovenwoningen én door de grondgebonden woningen op een slimme manier vorm te geven, krijgt de laan ook met het relatief kleine programma een stedelijke uitstraling. Om het groene beeld van de Ruimzichtlaan te versterken zetten we de bebouwing ‘met de voeten in het groen’. Zo ontwierpen we een gevarieerd en stadse woonbuurt.

Lookwartier Doetinchem stedenbouwkundig plan
Stedenbouwkundig plan Lookwartier

Lookwartier Doetinchem visualisatie opZoom
Visualisatie Lookwartier (door opZoom architecten)

Categorie: Nieuws Tags: afbeelding

  • « Vorige
  • 1
  • …
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • …
  • 17
  • Volgende »

Correspondentie SAB

T 020 – 520 64 00 (Amsterdam)
T 026 – 357 69 11 (Arnhem)
E info@sab.nl

Bezoekadres Amsterdam

gevestigd in het INIT
unit 331b
Jacob Bontiusplaats 9
1018 LL Amsterdam

Bezoekadres Arnhem

Frombergdwarsstraat 54
6814 DZ Arnhem

© 2025 · SAB · Powered by Imagely

Deze website maakt gebruik van Cookies

De website van SAB maakt gebruik van functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wanneer u op accepteer alles klikt, geeft u toestemming om al onze cookies te plaatsen.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen