sab
adviseurs in
ruimtelijke
ontwikkeling

SAB

adviseurs in ruimtelijke ontwikkeling

  • Home
  • Bureau
    • Profiel
    • Team
      • Edwin Harleman
      • Arnold Meijer
      • Lotte van Veldhuizen
      • Jitske van Dijk
      • Vera Hetem
      • Chris Rodoe
      • Karel Raats
      • Bente Kramer
      • Lara de Graaf
      • Frank Maas
      • Corinne Schutte
      • Tim Zomerdijk
      • Wout Velthof
      • Danny Jonkman
      • Joost Huibers
      • Sophie de Wringer
      • Andor Keur
      • Aimeric Billet
      • Madelon Jansen
      • Simon Nanning
      • Rens Menting
      • Carola de Ries
      • Alma Sletering
      • Joris Jilesen
      • Iris Baijens
      • Kees Konings
      • Erik Zwartkruis
      • Indira Žuljević
      • Demi van Hooff
      • Chantal Jacobs
      • Eline Weterings
      • Ruud van Noord
      • Anne Mensinga
      • Laura Strackx
      • Indira Žuljević
      • Danny Jonkman
      • Anne Mensinga
      • Marija Satibaldijva
      • Demi van Hooff
      • Kees Konings
      • Wim Lavooij
      • Ronald Reitsma
    • Vacatures
      • Vacature senior planoloog
      • Vacature adviseur energietransitie en klimaatadaptatie
  • Diensten
    • Planologie
    • Ontwerp
    • Juridisch advies
    • Klimaatadaptatie en energietransitie
    • Onderzoek
    • Proces- en projectmanagement
  • Projecten
    • Alle projecten
    •  
    • Bedrijvigheid
    • Bestemmingsplan
    • Duurzaamheid
    • Infrastructuur
    • Landelijk gebied
    • Landschap
    • Maatschappelijk
    • Omgevingswet
    • Openbare ruimte
    • Recreatie
    • Stedenbouw
    • Transformatie
    • Water
    • Zorg
  • Nieuws
    • Nieuwsberichten
      • BREEAM-NL certificering zorgplein Sanoforum
      • Waterboulevard Maaspark Well
      • Kennismiddag Omgevingswet
      • De Ladder in de steigers
      • De Steenen Poort, Houten
      • Stadsdiagonaal Zutphen krijgt vorm
      • Zo mooi wordt het Prinses Maxima Centrum!
      • Opening Stadsdiagonaal in Zutphen
      • Dorpskwaliteitsplan West Maas en Waal
      • Kennismiddag Wet natuurbescherming
      • Omgevingsplan landelijk gebied Zutphen
      • SAB werkt mee aan ‘Leuk om te leren’
      • Artikel over Stadsdiagonaal
      • Demografische Effectrapportage
      • SAB ontwerpt bijzonder stadsbalkon Zutphen
      • SAB wint aanbesteding Saronix en Lookwartier
      • Actualiseringsplicht wordt afgeschaft
      • Onderzoeksseizoen flora en fauna gestart
      • Co-creatie van ontwerp dorpsplein Noordwijkerhout
      • SAB maakt schetsontwerp IEKC Lichtenvoorde
      • Nieuwe verplichtingen herziening m.e.r.-richtlijn
      • Kennismiddagen Omgevingswet
      • SAB levert winnend ontwerp Slotgraven
      • Ontwerp Springersplein in Gouda klaar voor uitvoering
      • Raad Rhenen stelt parkeerplan vast
      • Prinses Máxima Centrum opgeleverd
      • Stadsbalkon in Zutphen krijgt vorm
      • Bestemmingsplannen Groote Haar onherroepelijk
      • Maak kennis met: Arnold Meijer, stedenbouwkundige van nature
      • Bouw Dorrestijnplantsoen in Heelsum kan beginnen
      • Vooraf m.e.r.-besluit nodig bij veel ruimtelijke plannen
      • Impuls voor herontwikkeling recreatiecentrum Brummen
      • Woningbouwontwikkeling Lopik Oost
      • Bureauexcursie Valencia
      • Gelderse inpassingsplannen Natura 2000-gebieden vastgesteld
      • Ervaringen met de aanmeldingsnotitie m.e.r.
      • Gemeentelijke bijdrage aan energietransitie
      • Eerste ideeën voor een nieuw activiteitenplein in Lichtenvoorde
      • Maak kennis met: Chris Rodoe, milieuplanoloog
      • Recreatief Knooppunt ’t Waal
      • Een PAS op de plaats?
      • Centrumvisie Hoevelaken: samen aan zet!
      • Regio van de Toekomst: Arnhem – Nijmegen – Foodvalley
      • Oorlogsmonument Achterveld onthuld
      • Spelregelkaart en inspiratieboek voor woongebied De Pas in Elst
      • Goed toeven in de Tichelbeekse Waard bij Zutphen
      • Dorpsplein Noordwijkerhout genomineerd voor de Rijnlandse Architectuur Prijs 2019
      • De stikstofproblematiek
      • SAB project Tichelbeeksewaard in Blauwe Kamer
      • Trots op onze plannen voor Dijkkwartier Oost in Nijmegen
      • Starterswoningen in een voormalige school in Vroomshoop
      • Ontwikkelkaders voor drie prachtige locaties in Arnhem
      • Word jij onze nieuwe collega?
      • Natuurvisie buitengebied Geldrop-Mierlo
      • SAB werkt vanuit huis
      • Stikstof-update: het SSRS
      • Online participatiemogelijkheden
      • Omgevingswet uitgesteld; wat nu?
      • Centrumvisie Teylingen
      • Veldonderzoeken van start
      • Nieuw perspectief voor Rijn IJssel-locatie in Wageningen
      • Beeldverhaal Johannes Aupingkwartier
      • Wereldmilieudag
      • Advies Meten en Berekenen Stikstof
      • Reactie van minister op eindadvies
      • Vacature ervaren milieuplanoloog
      • Vacature Adviseur industrielawaai
      • Omgevingsvisie in de praktijk
      • Adviseur duurzaamheid en klimaatadaptatie
      • Omgevingswet en planschade
      • Operatie heikikker
      • Afwijken van het plan? Zo gaat dat straks
      • Gemeentelijke energietransitie in de praktijk
      • Aankondiging: nieuwe release Aerius
      • Stedenbouwkundig plan Doonheide II in Gemert
      • Mediterraanse nachtgeluiden in Nederland
      • Vacature stedenbouwkundige
      • Stikstofdepositie en de wet, een ongemakkelijk gevoel
      • SAB geeft gastles bij LeukOmteLeren
      • Klimaatdreiging? Deze kansen zien wij
      • Quick scan klimaatadaptatie
      • Energietransitie in 6 stappen
      • Leve de biodiversiteit!
      • Duurzaamheid in de Omgevingswet
      • Bestemmingsplan Energielandgoed Wells Meer
      • Amfibie excursie
      • Vacature ondernemende directeur / senior adviseur
      • Einde stikstofproblemen bouw in zicht?
      • Nieuw perspectief voor schoollocaties in Arnhem
      • Tweehonderd nieuwe woningen voor Winterswijk
      • Omgevingsplan Landelijk Gebied Zutphen ligt ter inzage
      • Gierzwaluwen: hoe kunnen we van ze blijven genieten?
      • Maak kennis met onze Toolbox natuurinclusief
      • Waterberging op een bestaand bedrijventerrein
      • Gemeenteraad van Brummen enthousiast over start omgevingsvisie
      • Vacature adviseur energietransitie en klimaatadaptatie
      • Wij verwelkomen Joris
      • Wageningen herstelt stadsgracht in ere
      • Alma Sletering 12,5 jaar in dienst bij SAB
      • Structuurvisie voor het Horapark in Ede
      • Wij verwelkomen Erik, Simon en Willem
      • Jumbo supermarkt Goor is mooiste van Nederland
      • College positief over herstructureringsplan Industriepark
      • Start uitbreiding Lopikerkapel
      • Eindelijk alles onder één dak
      • Maak kennis met… Edwin Harleman
      • Missie: natuurinclusief
      • De toekomst van de Ladder
      • Klaar voor de start?
      • Nieuw jaar, nieuwe Aerius… dus nieuwe stikstofberekening?
      • Wij verwelkomen Camiel
      • Subsidie voor plannen Stadshaven Nijkerk
      • Interview in VG Visie Wintergasten
      • ‘Smilde Bruist!’ Een visie van en voor de Smildegers
      • Interview: De Rikker komt weer tot leven
      • Start met ontwerp woonwijk Varsseveld West
      • Doonheide-Noord II: een fijne, groene woonwijk
      • Hoe complexer, hoe beter
      • Vacature medior milieuplanoloog met planningsskills
    • Blog
      • Omgevingswet door Eerste Kamer: we zijn er bijna?
      • Omgevingswet uitgelicht: uitnodigingsplanologie
      • Bereikt Provincie Noord-Holland wat ze wil?
      • Wnb: groter draagvlak voor natuurbescherming?
      • Bestaand bebouwd gebied en de Ladder
      • Wat is gedegen locatie-onderzoek?
      • Participatie en de Omgevingswet
  • Contact
  •  
  • Aanvraagformulier offerte

Vacatures

Groei mee met SAB

Bekijk onze actuele vacatures.

  • Nieuws
  • Nieuwsberichten
  • Blog

Omgevingswet uitgelicht: uitnodigingsplanologie

7 februari 2017

Blog door Edwin Harleman, jurist bij SAB

De afgelopen jaren zijn termen als ‘uitnodigingsplanologie’ en ‘organische gebiedsontwikkeling’ steeds vaker te horen in de wereld van de ruimtelijke ordening. Ook in de Omgevingswet krijgt uitnodigingsplanologie een plek.

Wat is uitnodigingsplanologie?

In de traditionele ruimtelijke ordening wordt in het bestemmingsplan uitputtend beschreven welk gebruik is toegestaan op een bepaalde plek. Dit ligt vast voor de komende tien jaar. Voor verder kijken dan die planperiode is in het bestemmingsplan geen ruimte. Er kan niet worden geanticipeerd op nog niet te voorziene ontwikkelingen en innovaties. Uitnodigingsplanologie wordt door het huidige stelsel bemoeilijkt. De verplichte onderzoeken dienen uit te gaan van de maximale mogelijkheden die het plan biedt. De haalbaarheid van de gehele reikwijdte van de ontwikkeling moet worden aangetoond. Dit kan een enorme (kosten)last met zich meebrengen. Daarnaast heerst er bij de overheid doorgaans een wantrouwen jegens projectontwikkelaars. Met de Omgevingswet moet hier verandering in komen.

Met uitnodigingsplanologie wordt het systeem volledig omgedraaid. Niet van te voren limitatief benoemen wat mag en wat niet, maar juist niets op voorhand uitsluiten.  Bij uitnodigingsplanologie bepalen overheden op hoofdlijnen waar ruimtelijk wel of geen veranderingen gewenst zijn met het oog op lange termijn prognoses en te beschermen waarden. Het is planologie waarbij overheden zich uitnodigend en faciliterend opstellen tegenover initiatiefnemers. Dat vergt een andere houding van alle spelers in het veld van de ruimtelijke ordening. Burgers en ondernemers zijn aan zet.

Gemeentelijke overheden zijn onder de huidige Wet ruimtelijke ordening al voorzichtig begonnen met uitnodigingsplanologie. Soms actief door burgers en ondernemers uit te nodigen om te komen met plannen en initiatieven. Meestal door juist minder actief te acteren en uitsluitend een toetsende positie in te nemen, vaak gedwongen door bezuinigingen. Het initiatief en ook het maken van de plannen wordt meer en meer over gelaten aan de markt.

De wetgever laat met de Omgevingswet zien de behoefte te hebben deze ontstane praktijk door te vertalen in wetgeving. Bij de ontwikkeling van gebieden en plaatsen moet door de overheid niet het eindbeeld worden vastgelegd, maar veel meer de gewenste ontwikkelrichting op basis van een visie voor een gebied. Verschillende invullingen, uitvoeringen en inrichtingen moeten mogelijk zijn. Het is aan de gemeente om te bepalen welke delen van het grondgebied gedetailleerde regels vereisen (bijvoorbeeld een landschappelijk of stedenbouwkundig waardevol gebied, of een rustig woongebied) en welke delen van het grondgebied globaler kunnen worden gereguleerd. Daarbij wordt vooraf planologische zekerheid en op hoofdlijnen inzicht in de grondexploitatie geboden. Dankzij die zekerheid kunnen initiatiefnemers makkelijker investeringsbeslissingen nemen en bouwplannen ontwikkelen, zo zegt de wetgever.

Maar wat is nu concreet geregeld in de Omgevingswet?

In de Memorie van toelichting worden vier elementen genoemd die uitnodigingsplanologie zouden moeten stimuleren.

  1. Het schrappen van de actualiseringsverplichting die nu geldt voor bestemmingsplannen en de verplichting om aan te tonen dat nieuwe functies binnen tien jaar worden verwezenlijkt.
  2. Het aanpassen van de regels rondom grondexploitatie, zodat de verplichting tot het vaststellen van de grondexploitatieregeling kan doorschuiven naar de concrete aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit.
  3. Het verminderen van de onderzoekslasten door deze zoveel mogelijk te verschuiven naar en te reduceren tot de concrete aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit.
  4. De mogelijkheid om onbenutte gebruiksruimte na een bepaalde termijn zonder planschadegevolgen te kunnen afnemen.

Het eerste onderdeel (schrappen 10 jaarstermijn) hangt uiteraard samen met het vervangen van het instrument bestemmingsplan door omgevingsplan. In de toekomst geldt binnen de gemeente één omgevingsplan. Nieuwe ontwikkelingen worden mogelijk gemaakt door middel van omgevingsvergunningen. Binnen vijf jaar na het onherroepelijk worden van die vergunning moet het omgevingsplan ter plaatse worden gewijzigd. Een algehele herziening van het omgevingsplan eens in de tien jaar is dan niet meer aan de orde. Of wel of niet wordt meegewerkt aan initiatieven van burgers en ondernemers zal in grote mate afhangen van de eerder genoemde gewenste ontwikkelrichting die de gemeente heeft vastgelegd in de omgevingsvisie.
De gevolgen voor de gemeentelijke overheden zijn groot. Het is van het grootste belang de omgevingsvisie op orde te hebben. Daarin moeten duidelijke keuzes zijn gemaakt, maar ook een helder beoordelingskader voor initiatieven worden geboden. Daarnaast moet een effectieve werkwijze worden bedacht om de initiatieven te toetsen. Daarbij zal de overheid zich ook behulpzaam moeten opstellen. Niet elke initiatiefnemer is een professionele partij die weet hoe het werkt in de ruimtelijke ordening. Burgers moeten wel kunnen blijven vertrouwen op de expertise bij de overheid.

Op onderdeel twee (grondexploitatie) en onderdeel vier (planschade) zal door ons op een later moment uitgebreider worden ingegaan.

Met onderdeel drie (doorschuiven onderzoeken naar omgevingsvergunning) wordt daadwerkelijk invulling gegeven aan ontwikkelingsplanologie. Zoals hierboven al gezegd wordt het systeem volledig omgedraaid. Onder de huidige Wet ruimtelijke ordening wordt doorgaans eerst een bestemmingsplanherziening vastgesteld waarbij alle relevante haalbaarheidsonderzoeken worden uitgevoerd volgens de worst-case benadering. Het vergunningentraject volgt later. Onder de Omgevingswet kunnen die onderzoeken later worden uitgevoerd en worden beperkt tot de scope van de concrete vergunning.
De wetgever zegt hierover het volgende. Om de lasten te verminderen zijn alleen onderzoeksverplichtingen opgenomen voor zover die bijdragen aan een goede besluitvorming, of wordt (her)gebruik van actuele gegevens mogelijk gemaakt. De noodzaak om besluiten goed te motiveren, waar nodig met onderzoek, staat hierbij niet ter discussie. Het gaat wel om het verbeteren van het moment waarop onderzoek, op het juiste schaal- en detailniveau, plaatsvindt. Er worden geen toekomstige mogelijke scenario’s onderzocht, maar alleen de initiatieven waarvoor daadwerkelijk interesse bestaat.  Door deze versobering en het hergebruik van onderzoeksgegevens kan worden bespaard op onderzoekskosten.
Wel geldt dat het op voorhand niet aannemelijk mag zijn dat de ontwikkeling nooit kan worden gerealiseerd
Volgens de wetgever kunnen regels in omgevingsplannen zodanig worden geformuleerd dat het beoordelingsmoment wordt verschoven. Er kan worden gewerkt met open normen, aangevuld met beleidsregels. Bijvoorbeeld zou kunnen worden volstaan met een bouwregeling die niet meer inhoudt dan dat moet worden aangesloten op het bebouwingspatroon in de omgeving.  Een ander door de wetgever genoemd voorbeeld is het doorschuiven van een akoestisch onderzoek naar het moment dat zich een concreet initiatief aandient. Door het opnemen van een geluidsnorm als regel in het omgevingsplan kan een eventuele nieuwe woning wel alvast worden toegestaan. Het akoestisch onderzoek wordt pas uitgevoerd bij de vergunningaanvraag.

Een grote vraag daarbij is hoe de uitvoerbaarheid of haalbaarheid van de geboden planologische mogelijkheden moet worden gemotiveerd in het omgevingsplan zonder dat er onderzoeken zijn uitgevoerd. Volgens de wetgever wordt in de omgevingsvisie en het omgevingsplan planologische zekerheid geboden. Maar als de haalbaarheidsonderzoeken nog niet zijn uitgevoerd is er nog geen zicht is op alle mogelijke onderzoeks- en saneringskosten. Ook is het nog niet zeker dat de vergunning de eindstreep wel haalt. Hoe uitnodigend is dat dan voor een initiatiefnemer en/of investeerder?

Invoering

De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld naar 2019. Dit houdt ons dus nog langer in spanning. Maar geeft ook de gelegenheid om alvast te werken aan de bouwstenen voor de toekomstige omgevingsvisies en omgevingsplannen.

 

SAB Blog Edwin Harleman

Categorie: Blog Tags: afbeelding

Relevante links

Website over particulier bouwen

Website over bestemmingsplannen

Correspondentie SAB

T 020 – 520 64 00 (Amsterdam)
T 026 – 357 69 11 (Arnhem)
E info@sab.nl

Bezoekadres Amsterdam

gevestigd in het INIT
unit 331b
Jacob Bontiusplaats 9
1018 LL Amsterdam

Bezoekadres Arnhem

Frombergdwarsstraat 54
6814 DZ Arnhem

© 2025 · SAB · Powered by Imagely

Deze website maakt gebruik van Cookies

De website van SAB maakt gebruik van functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wanneer u op accepteer alles klikt, geeft u toestemming om al onze cookies te plaatsen.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen